top of page

5 כללים על איך לצאת מהיפו לרמות סוכר טובות?

לא פשוט לצאת מהיפוגליקמיה לרמות סוכר טובות. ברוב הפעמים, במיוחד בסוכרת מסוג 1 או סוכרת שנקראת LADA (סוכרת מסוג 1 שמופיעה בגיל בוגר), רמות הסוכר יעלו הרבה מעבר ל-180 מספר שעות לאחר היפוגליקמיה, מה שיגרום לכם להיות שעות מחוץ לטווח המטרה (שמוגדר כ-70 עד 180 לילדים, לגברים ולנשים שאינן בהריון).


זה יחייב אתכם שוב להזריק אינסולין כדי לתקן את רמת הסוכר אבל ייקח עוד כמה שעות עד שתכנסו לתוך הטווח. אפשר לרדת מרכבת ההרים הזו אם תקפידו ליישם את חמשת הכללים הבאים:



1. אל תגזימו באכילה בזמן היפו – ברוב המקרים יש לאכול בין 5 ל-20 גרם פחמימות ולא יותר.

ככלל אצבע אפשר לומר שאצל אדם במשקל 70 ק"ג, צריכת 1 גרם פחמימה בלי כיסוי באינסולין תתבטא בעליה של 4 מ"ג % ברמת הסוכר בדם בשעות שלאחר האכילה.

כלומר העלייה הצפויה היא פי 4 מכמות הפחמימות שתאכלו בחינם בזמן ההיפו

(תאכלו 5 גרם פחמימות תעלו ב-20, תאכלו 20 גרם פחמימות תעלו ב-80...).


עם זאת שימו לב! יש מספר מקרים בהם כן צריך לאכול יותר פחמימות בזמן היפו:

א. פעילות גופנית - אם עשיתם פעילות גופנית מאומצת בשעות האחרונות או אתם עומדים לעשות פעילות מאומצת ברגע זה.

ב. אינסולין פעיל - אם לא חלפו 4 שעות מזריקת האינסולין הקודמת (אינסולין מהיר – נובורפיד/הומלוג/ אפידרה), יש לכם עדיין אינסולין פעיל בגוף שגם הוא ממשיך להוריד את רמת הסוכר ויש "להאכיל" גם אותו.

ג. אלכוהול - אם שתיתם אלכוהול ב-10-15 השעות האחרונות, כי אלכוהול יכול לעודד היפוגליקמיות.

ד. לילה - אם ההיפו מתרחש באמצע הלילה ואתם רוצים לחזור לישון בלי להסתכן בהיפו נוסף.

ה. אם שכחתם לאכול - אם ב-4 השעות האחרונות הזרקתם אינסולין מהיר ושכחתם לאכול עבורו.


2. אם אתם משתמשים במשאבת אינסולין - דווחו למשאבה על כל המזון שאכלתם לטיפול בהיפו, מיד לאחר שאכלתם אותו.

זו אחת משגיאות ההתנהלות השכיחות שאני רואה אצל משתמשי משאבה – אוכלים ומחכים שהסוכר יהיה גבוה ורק אחר כך מתחילים להזריק תיקונים.

תיקון יהיה תמיד יותר קטן מאשר כיסוי מתאים לפחמימות ולרוב תאלצו לתקן מספר פעמים ויחלפו די הרבה שעות עד שרמת הסוכר תרד לתוך הטווח.

אם אתם לא רוצים להיות שעות מחוץ לטווח המטרה, מיד כשסיימתם לאכול, דווחו למשאבה על רמת הסוכר האמיתית שהייתה בזמן ההיפו (לפני שאכלתם), ועל כמות הפחמימות האמיתית שאכלתם. המשאבה תמליץ על בולוס קטן רק עבור הפחמימות העודפות שאכלתם. אם אכלתם כמות קטנה היא לא תמליץ על מתן בולוס. תתיעצו איתה.


3. לטיפול בהיפו אכלו פחמימה שנספגת מהר! (וזה לא שוקולד! 😊)

שוקולד תאכלו בהנאה כשיתחשק לכם שוקולד, אבל הוא לא מתאים לטיפול בהיפו.

בשוקולד יש הרבה שומן מה שמאט את כניסת הסוכרים שבו לדם, ואתם הרי רוצים לצאת כמה שיותר מהר מההיפו...

פחמימה שנספגת מהר היא גלוקוז / מיץ (לא טבעי) / סוכריות רגילות / סוכר / דבש.

אם אתם מחליטים לאכול 2 מנות פחמימה לטיפול בהיפו (30 גרם פחמימות) – רק המנה השניה צריכה להיות פחמימה מורכבת מלווה בשומן שיעכב את ספיגתה, למשל פרוסת לחם עם אבוקדו או טחינה.


4. נסו להרגע והמתינו

קל להגיד, אני יודעת. ואני חלילה לא מנסה להמעיט בתחושות שרק מי שמתמודד עם סוכרת מרגיש בהיפו. אבל אני רואה מהנסיון של המטופלים שלי שזה אפשרי ככל שצוברים נסיון.

אחרי שאכלתם פחמימות מהירות ספיגה, שבו וחכו.

גם לגלוקוז לוקח זמן להיכנס אל תוך הדם, והסימנים הגופניים כגון רעד, רעב וחולשה חולפים רק אחרי כ-20 דקות.

אחרי 15-20 דקות בדקו שוב את רמת הסוכר באצבע (לא בסנסור ולא בליברה כי הם לא מודדים בדם ולכן התוצאה שם מתעכבת) וראו אם החלה מגמת עליה. אם רמת הסוכר עדיין נמוכה הוסיפו עוד 5-15 גרם פחמימות.

גם אם אתם משתמשים במד סוכר רציף (סנסור) היו סבלניים, דעו שלחץ המופנה כלפי מטה לוקח לפחות 20 דקות או יותר לשנות כוון אחרי אכילה, כי הוא אינו מודד את הסוכר בדם אלא בנוזל הבין תאי!


5. אל תדחו את האכילה בזמן היפו, גם אם אתם מרגישים טוב!

רמת סוכר מתחת ל-70 מחייבת אכילה מיידית. גם אם אתם מרגישים בסדר גמור ואתם בדיוק עסוקים במשהו, ואומרים לעצמכם שעוד כמה דקות תתפנו לאכול – דעו שמנגנון ההגנה שיש לכם בכבד כדי להציל אתכם מרמת סוכר נמוכה מתחיל לעבוד. נשלחים אותות חרום שמתחילים תהליך שרשרת שגורם ליצירת סוכרים.

ככל שאתם מתעכבים עם הכנסת הסוכרים לגוף, כך המנגנון הזה יפגיז סוכרים. התוצאה עלולה להיות רמות סוכר גבוהות אחרי 3-4 שעות.


כמובן שהכי טוב זה לעבוד עם הדיאטנית שלכם על איך לצמצם ככל האפשר את כמות ההיפוגליקמיות, להבין מה הגורמים להן ומה ניתן לעשות אחרת כדי למנוע אותן. אבל כשהן בכל זאת מתרחשות נסו לצאת מהן לרמות סבירות. בדקו לאיזה רמות אתם עולים בדרך כלל לאחר היפו והציבו לעצמכם יעדי ביניים קצת יותר נמוכים וכל פעם שפרו עוד קצת.

Comments


bottom of page