top of page

מה ההבדל בין פחמימה לסוכר?

פחמימות בשפה היום היומית הן שם כולל לכל סוגי המזונות שלאחר אכילתם מתפרקים למולקולות קטנות של גלוקוז (= סוכר). הפחמימות בנויות משרשראות גלוקוז (חד-סוכר) באורכים שונים שמחוברים אחד לשני כמו מחרוזת. כדי להיספג מתוך המעי לדם ולספק לנו אנרגיה הן חייבות בתהליך העיכול להתפרק ל"חרוזים" בודדים של גלוקוז.



יש בגדול 3 קבוצות בתוך הפחמימות: סוכרים, עמילנים ורב-כהלים.


הסוכרים הם שרשרות קצרות של חד ודו-סוכרים (כלומר מולקולה אחת או שתי מולקולות מחוברות) למשל סוכר לבן תעשייתי שמוסיפים למזונות או סוכר שמצוי באופן טבעי במזונות כמו סוכר החלב או סוכר הפירות. הטעם שלהם מתוק.


העמילנים הם שרשרות ארוכות, למשל לחם, פסטה, חומוס, תפוח אדמה וכו'. טעמם אינו מתוק.


רב-הכהלים הם ממתיקים בעלי מבנה כימי שונה שבדרך כלל מוסיפים למוצרי "דיאט". טעמם מתוק.


כולם בסוף תהליך העיכול במעי מתפרקים למולוקולות בודדות של גלוקוז, נספגים לדם ומעלים את רמת הסוכר בהתאם לכמות שנאכלה. לכן בסוכרת צריך לספור פחמימות ולא סוכרים.


איפה יש פחמימות?

פחמימות יש בהרבה מאוד מזונות. למשל בממתקים, במיץ טבעי, בשתיה ממותקת, בפירות טריים ויבשים, בדגנים (אורז, אורז מלא, פסטה, פסטה מלאה, תירס, בורגול, גריסים, קינואה, קוסקוס, חיטה, שיבולת שועל, כוסמת, כוסמין, תפוחי אדמה, בטטה, דוחן, טף ועוד) בקטניות (עדשים, שעועית לבנה, אפונה, מאש, חומוס, פול). הן נמצאות אפילו בעוגות ועוגיות "בלי סוכר" בגלל שאלו מכילים קמח וקמח מכיל פחמימות.


האם מותר לאכול פחמימות בסוכרת?

מאחר והכמות קובעת (מעט פחמימות יקפיצו מעט את הסוכר והרבה פחמימות יקפיצו הרבה את הסוכר אחרי הארוחה), ברור שבסוכרת כמות קטנה של פחמימות עדיפה. יחד עם זאת אנחנו גם רוצים שהפחמימות הללו יהיו ככל האפשר ממזון טבעי ולא מעובד עם כמה שפחות סוכר מוסף באופן תעשייתי.

לכן בסוכרת סדר העדיפויות הוא כזה:


ראשית שימו לב לכמות הפחמימות. לדוגמה כשאתם בוחרים לחם – עדיף כזה עם פחות פחמימות. זה יותר חשוב מאשר אם יש בו סוכר או אין בו סוכר כי כל הפחמימות (במקרה הזה הקמח) מתפרקות לסוכר (גלוקוז). כשהגלוקוז הזה נכנס לדם, הגוף לא מבדיל אם הוא הגיע מעמילן (למשל מהקמח שיש בלחם או בעוגיות ללא סוכר) או מסוכר מתוק. הכמות של הפחמימות היא הגורם העיקרי שמשפיע על הקפיצה ברמת הסוכר לאחר הארוחה, הרבה יותר מסוג הפחמימה.


שנית, קחו בחשבון את סוג הפחמימה כי פחמימות ארוכות שרשרת נכנסות לדם לאט יותר מפחמימות קצרות כמו סוכר וזה עדיף. אנחנו לא רוצים קפיצה חדה בסוכר אלא עליה איטית ומתונה. לכן בגדול כדאי שרוב הפחמימות שאנו צורכים יהיו מסוג העמילנים שהם פחמימות מורכבות (קטניות, דגנים מלאים, לחם מלא) ולהמעיט בסוכרים שהם פחמימות פשוטות (ממתקים, סוכר, ריבה, דבש).


שלישית, העדיפו פחמימות בצורתן הטבעית על פני פחמימות מעובדות (פירות ויוגורט עדיפים על עוגיות). צריכת מזון מעובד מעלה את הסיכון לתחלואה, השמנה וסיכונים בריאותיים נוספים.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page