top of page

חמצת סוכרתית - מתי לפנות למיון ואיך לטפל?

חמצת (קטואצידוזיס – DKA) היא סיבוך מסכן חיים של סוכרת. אם יש לכם או ליקיריכם סוכרת מסוג 1 או סוכרת המכונה LADA חשוב שתשמרו את המידע הזה, הוא יכול להציל חיים.


חמצת מתפתחת כשיש מחסור כמעט מוחלט באינסולין בגוף ולכן מי שחשוף לה הוא מי שתלוי לחלוטין בהזרקת אינסולין מבחוץ (בעיקר סוכרת מסוג 1 או LADA אבל גם מי שמתמודד עם סוכרת מסוג 2 לאחר שנים של סוכרת כאשר יצור האינסולין בגוף הופך מזערי).


היא יכולה להתפתח תוך שעות כשמאיזושהי סיבה לא מגיע אינסולין לדם (למשל אם הקנולה של המשאבה התעקמה בתוך הגוף, או אם הפרפרית התנתקה ולא שמתם לב, או בתקופות שבהן הצרכים של הגוף לאינסולין עולים כמו בזמן מחלה או בפרצי גדילה בילדים או בזמן שימוש בתרופות על בסיס סטרואידים, או אצל מי שצורך הרבה אלכוהול).


הסימנים הראשונים מבלבלים כי הם דומים לסימני שפעת וקלקול קיבה – חולשה, כאב בטן ובהמשך בחילה ואף הקאות.


רמות הסוכר לרוב גבוהות (אבל שימו לב שלא בהכרח ולא מאוד גבוהות! במיוחד אם אתם משתמשים בתרופות כמו גרדיאנס/פורסיגה/קסיגדואו/גליקסמבי שמוציאות את הסוכר לשתן).


כדי להבין אם מתפתחת חמצת שהיא כאמור מצב מסכן חיים, כדאי לכל מטופל שתלוי באינסולין במיוחד מי שמאובחן עם סוכרת מסוג 1, להחזיק בבית סטיקים לבדיקת קטונים בדם (ולא בשתן!) ניתן לרכוש אותם בבודדים באופן פרטי (מחברת גפן מדיקל), ולמדוד בקורא של מד סוכר "פריסטייל ליברה" או "פריסטייל אופטיום נאו".


בחדרי מיון מודדים עדיין קטונים בשתן ולא בדם בגלל עלות הבדיקה, למרות שקטונים מופיעים בשתן רק שעות אחרי שהופיעו בדם, ולמרות שהבדיקה בשתן פחות מדוייקת.



בשקף הזה נתקלתי בהרצאה של פרופסור תומס טאני שהגדיר מתי יש לפנות למיון וכיצד לטפל לפי רמת הקטונים:

  1. רמת קטונים בדם נמוכה מ0.6 ממו"ל/ליטר היא תקינה.

  2. אם רמת הקטונים בדם 0.6-1.5 ממו"ל/ליטר יש לצרוך 15-30 גרם פחמימות (כן! למרות שזה נשמע לכם לא הגיוני לאכול כשהסוכר גבוה, זה מאיץ את השיפור) ולהתחיל לשתות הרבה מים 300-500 מ"ל כל שעה. והכי חשוב - להזריק אינסולין קצר ולהמשיך למדוד סוכר כל שעה וקטונים כל 3 שעות. בטיפול נכון ניתן לראות ירידה ברמת הקטונים בדם תוך 30-60 דקות.

  3. אם רמת הקטונים בדם בין 1.5-3 ממו"ל/ליטר, יש לטפל על פי ההנחיות שבסעיף 2 ולשקול פניה למיון.

  4. אם רמת הקטונים בדם מעל 3 ממו"ל/ליטר, יש לפנות בדחיפות למיון. זהו מצב מסכן חיים.


ולמרות האמור לעיל אני אוסיף שאם יש לכם ספק – אין ספק! פנו למיון.

Comentários


bottom of page